Welcome Guest Search | Active Topics | Members | Log In | Register

Fler studenter på HJ - Hur påverkar det oss? Options · View
Mange
Posted: Monday, October 26, 2009 9:30:37 PM
Rank: Newbie
Groups: Member

Är det bara jag som är orolig för att studiekvalitén blir lidande av att det verkar gå så galet många fler förstaårs-elever här nu än tidigare, i alla fall på JTH? Jag vet att JTH (som exempel nu då alltså) hade ett överintag på 20% hösten 2008, och jag vet inte hur siffrorna ser ut för detta läsåret. Överhuvudtaget verkar det vara mycket mer folk i skolan än förr i tiden.

Jag har pluggat här i tre år och haft både varierad kvalitet och kvantitet på föreläsningarna, men jag upplever ändå att studiekvalitén, och möjligheterna att nå sina lärandemål dramatiskt sänks när man nu tvingas sitta på föreläsningar inne på HLK-aulan med 250-300 personer, eller på matematik-manglingar inne i fagerhultsaulan med 150 personer. För det första så blir ju interaktionen med läraren noll. Han fungerar ju mest som nån sorts automatiserad ståupp-figur som mest koncentrerar sig på att inte säga fel, och verkar oroa sig för att han ska få för många frågor på slutet så att han tvingas gå därifrån senare. För det andra blir hela föreläsningen jävligt svår att koncentrera sig på, när det sitter hundrafemtio istället för femtio eftermiddagströtta studenter jämte dig. Att utrymma salen för rast är ju ett skämt, speciellt när läraren får för sig att tio minuter räcker. Det tar ju fan tio minuter bara att ta sig ut från sin bänkrad. Förmodligen finns det lite pedagoger som har koll på teorin kring såna här grejer men det sunda förnuftet tycker jag pekar på att detta inte är nått vidare, åtminstone trivs inte jag när det är många föreläsningar med dyngmycket folk. Jag vill kunna ställa frågor på allt jag inte förstår under en föreläsning, jag vill kunna föra en direkt dialog på föreläsningstillfället med läraren om undervisningsmaterialet, och jag vill gärna känna mig delaktig på ett vettigt sätt i undervisningen, vilket jag inte gör nu.

Missförstå mig inte, jag är inte folkskygg, men jag har lite kurser efter mig och man blir ju lite trött när det är på det här sättet. Vi var nog 30-40 elever på Matematisk analys sist jag läste den, nu är vi 140-160 eller nått i de krokarna. Är ämnet svårt eller kursnivån hög (vilket gud ska veta att matte-analysen är) så ställs det ju ännu högre krav på undervisningen, inte bara på individen, enligt min mening.

Sen ska vi ju inte ens tala om problemet med lokaler på JTH, både lunchrum och allmänutrymmen under tentaveckorna. Men det hör inte hemma här utan jag tar det med HI TECH.

Jag vet att detta inte heller är ett direkt problem just för studentkåren, utan att man förmodligen bör ta det med utbildningsutskottet eller med respektive sektionsstyrelse, men jag vill ändå kolla om det är nån som upplever samma sak som jag? Nån som har koll eller nån smaskig graf på antalet antagna elever sen ett par år tillbaka? Hur trivs ni bäst på föreläsningar?

Mvh, Mange - 4e året på JTH
Gripen
Posted: Sunday, November 15, 2009 12:32:25 PM

JTH skiter ju fullständigt i utbildning och kvalité. De vill ju bara få in så mycket pengar som möjligt. Det vet vi ju alla sedan innan. Det är ju också därför de startar upp fler och fler program utan ingenjörsdelen, för att folk som inte har fysik b och matte d ska kunna söka till JTH och göra skolan rikare.
skitsystem
Posted: Thursday, April 29, 2010 9:26:19 PM

Gripen wrote:
JTH skiter ju fullständigt i utbildning och kvalité. De vill ju bara få in så mycket pengar som möjligt. Det vet vi ju alla sedan innan. Det är ju också därför de startar upp fler och fler program utan ingenjörsdelen, för att folk som inte har fysik b och matte d ska kunna söka till JTH och göra skolan rikare.

Så du menar att bara för att man inte vill läsa till just ingenjör så ska folk inte ha möjlighet till teknisk utbilning på högskolenivå? Trots att jag har högskoleingenjörsexamen mm så känner jag att den där matematikdelen som sållar ingenjörerna från resten av släktet är överskattad.

Däremot kan jag hålla med om att de tagit in på tok för många elever detta året utan att för den delen öka resurserna - JTH är trångt värre för tillfället.
(Vi ska inte prata om HITECH-matsalen)

/Anna
Users browsing this topic
Guest

Forum Jump
You cannot post new topics in this forum.
You cannot reply to topics in this forum.
You cannot delete your posts in this forum.
You cannot edit your posts in this forum.
You cannot create polls in this forum.
You cannot vote in polls in this forum.

Main Forum RSS : RSS